Příběh kamene

Není na světě živější neživé hmoty, než je kámen. Není na světě starší hmoty než je kámen.

Přírodní kámen - jednoduchá dvě slova, ale jaká rozmanitost se za nimi skrývá. Překvapivá různorodost solidních žul a pískovců. Hebkost hladivých a hřejivých mramorů. Barevné orgie rozmařilých onyxů. Pompéznost oslnivých polodrahokamů a drahokamů. Stále znovu a znovu nás ohromuje svou mnohotvárností, spolehlivostí, odolností, jedinečnou a neopakovatelnou krásou. Jediné co nedokáže, je být nudný a jednotvárný. Tuto roli rád přenechal jiným.

Zrozený v nepředstavitelných bolestech a křečích matky přírody, jako její první dítě na Zemi. Dospívající v nepřeberné množství druhů za neobyčejně těžkých podmínek obrovských teplot a tlaků. Znovu a znovu formovaný, ohýbaný a lámaný při vzniku kontinentů a nekonečných horotvorných pohybech. Již 3,5 miliardy let čekající, aby mohl nabídnout své služby člověku. Takový je přírodní kámen.

Při naších cestách za kamenem jsme navštívili mnoho kontinentů. Naši partneři, kteří těží kámen v Evropě, Africe, Asii, Americe nám rádi surovinu připraví, ale co s ní? Jak dostat obrovský blok kamene, který mnohdy váží i vice než 30 tun, ze skály až na náš pracovní stůl?

Začíná to obrovským padesátitunovým nakladačem, který v lomu blok naloží a postupně ho z těžební jámy vyveze. Již tento první krok kamene na cestě k Vám je impozantní. Obdivujeme každého strojníka, který takovýto blok převeze po nezpevněných cestách s extrémním sklonem na místo, které je již přístupné další technice. Kamión nebo železniční vůz pak blok přepraví mnohdy stovky i tisíce kilometrů do dalšího důležitého bodu jeho cesty – námořního přístavu.

Teprve tady začíná skutečné dobrodružství. Kamenné bloky se nakládají do zaoceánských lodí, vzhledem ke své hmotnosti jsou většinou ukládány na dno na nejnižší paluby lodi. Na dlouhé týdny se tedy kamenný blok opět ztratí z dohledu, aby se opět objevil při vyložení z lodi ve vzdáleném přístavu. Tady jsme již v mnoha případech přítomni vykládce a neustále nás okouzluje, když se otevře některá z vnitřních palub parníku a na jeho dně leží nerozeznatelné, titěrné bločky. Ty však uchopí gigantický námořní jeřáb a po několika minutách je z trupu lodi vyzvedne a položí na nábřeží. Tady již na nás opět dýchne obrovská hmota nádherného kamene.

Co s ním? Naložit na kamión. Kolikrát se již kamión pod váhou kamene zlomil? Nevadí, naložíme a přepravíme do Česka. Jedeme z Antwerp, z Hamburku, ze Štětína, z Janova, Z Carrary – čeká nás dalších tisíc kilometrů. A jsme doma v Rožnově, nebo v Liberci nebo v Brně. Kde je další jeřáb? Musíme složit náklad! Skládáme a rovnou pod pilu nebo do skladu.

Materiál máme doma, uplynuly 4 měsíce od našeho výběru a nyní můžeme začít pracovat, nyní můžeme začít tvořit. Co když se to nepovede, co když uvnitř bloku bude nějaká barevná změna nebo jiná struktura? Pochopí náš zákazník, že není na světě nikdo, kdo by do kamene viděl a mohl tuto “vadu” odhalit. Vždyť to vlastně vada není, příroda to tak vytvořila, příroda si s námi hraje.
Je to krásné, ten kámen je jedinečný, nikdo nemá stejný.